wtorek, 12 marca 2013

W jakiej kolejności należy nakładać filtr?

Temat konieczności stosowania filtrów staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularny. W prasie kobiecej oraz w internecie można znaleźć coraz więcej informacji na temat tego dlaczego i jak należy stosować kremy z filtrem. W tym poście chciałabym poruszyć temat, który pojawił się ostatnio w komentarzach do innego wpisu. A mianowicie w jakiej kolejności należy nakładać filtr, jeżeli dodatkowo stosujemy krem nawilżający.

Przeglądając polskie strony internetowe zazwyczaj dostajemy odpowiedź: filtr należy stosować jako ostatni krok w pielęgnacji. Jednak na stronach anglojęzycznych nie raz już natrafiłam na zupełnie inną wersję, a mianowicie, że:
1. Filtry fizyczne można nakładać zarówno pod jak na krem nawilżający.
2. Filtry chemiczne lub chemiczno fizyczne należy nakładać jako pierwsze na świeżo umytą twarz, po to aby ich składniki mogły wejść bezpośrednio w reakcję ze skórą.

Chcąc zweryfikować tę informacje, poprosiłam moją koleżankę (studentkę kosmetologii) żeby wybrała się ze mną do biblioteki UŚ gdzie studenci mają dostęp do pism oraz publikacji akademickich, ponieważ temat ten bardzo mnie zainteresował i chciałam sprawdzić te informacje w najbardziej wiarygodnych źródłach. Okazało się, że informacje które znalazłam w języku angielskim w internecie się potwierdziły.

Temat ten został bardzo dobrze omówiony przez dermatologa dr Neal'a Schultz'a prowadzącego kanał DermTV na youtubie. Wiem, że dla wielu osób werjsa ang może być niedokońca zrozumiała dlatego pod spodem zamieszczam tłumaczenie filmu:


Tłumaczenie:
W wielu odcinkach DermTV wspominałem jak ważne jest stosowanie kremu z filtrem na początku, przed zastosowaniem innych produktów. Dziś zamierzam wytłumaczyć wam dlaczego. Na początku omówmy tradycyjne filtry chemiczne. To te, których składniki aktywne są oparte na związkach węgla (carbon based chemicals - wybaczcie na chemii nie znam się zbyt dobrze;). W opisie zawsze jest podane, że należy nakładać je 20 -30 minut przed wyjściem na zewnątrz. Dzieje się tak dlatego, że filtr potrzebuje tyle czasu by połączyć się ze skórą i wywołać reakcję chemiczną, która uaktywni składniki chemiczne zawarte w filtrze. Jeżeli przed nałożeniem filtra nałożysz jakikolwiek inny produkt, przeszkodzisz składnikom aktywnym filtra w połączeniu się ze skórą i wywołaniu odpowiedniej reakcji, która umożliwia prawidłowe działanie kremu. Co dzieje się jeżeli po nałożeniu filtra nakładasz dodatkowo krem nawilżający? Nie raz mówiłem wam, że po kilku godzinach, jeżeli się pocisz lub pływasz należy nałożyć filtr po raz kolejny. Jednak co zrobić jeżeli nałożyłaś już krem nawilżający? Jest bardzo prawdopodobne, że w ciągu tych kilku godzin wypociłaś krem nawilżający, lub zszedł on w czasie pływania. I w idealnych świecie oczywiście umyłabyś twarz po raz kolejny, przed nałożeniem filtra. I chociaż nie żyjemy w idealnym świecie, to nakładanie filtra po kilku godzinach nie powinno być utrudnione przez wcześniej nałożony krem nawilżający, ponieważ prawdopodobnie niewiele go już tam zostało. Teraz porozmawiajmy o filtrach fizycznych. W rzeczywistości nie są one do końca niechemiczne. Nie mają po prostu składników opartych na związku węgla (carbon-based chamicals), są one oparte na tlenku tytanu (titanium oxide) lub tlenku cynku (zinc oxide). Są one filtrami fizyczny ponieważ tworzą warstwę, która uniemożliwia promieniom słonecznym przedostanie się do skóry odbijając je. Jako że są one "tarczą fizyczną" nie powinno to mieć znaczenia w jakiej kolejności je nakładamy. Jednak by filtry te dawały nam deklarowaną ochronę, również dobrze byłoby nakładać je jako pierwsze ponieważ jeżeli inny produkt został nałożony wcześniej może on uniemożliwić nałożenie równomiernej warstwy lub może on rozcieńczyć filtry przez co uzyskacie słabszą ochronę od tej deklarowanej na opakowaniu. Więc, bez względu na to czy używasz filtra chemicznego czy fizycznego zawsze lepiej użyć go na początku by uzyskać najlepszą możliwą ochronę.

Jak już wiele razy wspominałam, nie jestem dermatologiem ani kosmetologiem. Jednak staram się by informacje podane na blogu pochodziły z wiarygodnych źródeł i były zweryfikowane. By dodatkowo potwierdzić to co napisałam, zapytałam moją panią dermatolog o to w jakiej kolejności należy nakładać filtr, na co ona szczerze odpowiedziała mi że nie wie i że do tej pory nigdy nie trafiła na taki problem, ponieważ z zasady zakłada się że jeżeli używamy kremu z filtrem to nie ma potrzeby dodatkowo nawilżać twarzy. Jednak stwierdziła, że to co powiedziałam wydaje się być logiczne, ponieważ jakakolwiek substancja aktywna nakładana na twarz najmocniej wejdzie w reakcję ze skórą jeżeli nałożymy ją bezpośrednio. Podała mi analogicznie przykład z retinoidami - jeżeli chcemy osłabić ich działanie możemy nałożyć wcześniej cienką warstwę kremu nawilżającego.

Moim zdaniem, najlepszym wyjściem z sytuacji jest znalezienie takiego kremu z filtrem, który zapewni naszej skórze idealne nawilżenie. Np. marki takie jak bioderma, LRP czy Vichy oferując filtry do różnego rodzaju skóry - tłustej, mieszanej, suchej, na pewno każda z was znajdzie coś dla siebie. Ja osobiście, nie używam dodatkowo kremu nawilżającego, a moja skóra po retinoidach i kwasach potrzebuje na prawdę mocnego nawilżenia. Mimo to, krem którego aktualnie używam: L'oreal UV Perfect zapewnia mi wystarczające nawilżenie nawet zimą. Podejrzewam, że latem może okazać się wręcz zbyt ciężki i wtedy przejdę na jakiś krem dla skóry mieszanej.

Mam nadzieję, że ten wpis pomógł wam uzyskać odpowiedź na pytanie zawarte w temacie. Oczywiście nie są to moje przemyślenia i nie mam kompetencji żeby jakkolwiek odnieść się do tych wiadomości,  jednak mnie one przekonują :)

38 komentarzy:

  1. ja nie używam filtra bo raz sobie jeden kupiłam i mnie strasznie bielił i świeciłam się jak psu wiadomo co na wiosnę, ale teraz używam frakcji sojowej która podobno chroni przed promieniowaniem UV i w lecie używam podkładów mineralnych które na prawdę dobrze chronią skórę, przekonałam się o tym na wakacjach, gdzie byłam pomalowana minerałami a na ciele nie miałam żadnego filtra, całe ciało miałam zjarane ;P a twarz biała jak mąka ;) więc chyba się jakoś chronię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mineralki filtruja, ale glownie UVB w przypadku UVA nie sa juz takie skuteczne a to wlasnie UVA jest odpowiedzialne za fotostarzenie.
      Co roku trafiaja na rynek coraz nowsze i lepsze filtry i choc idealnegpo wciaz jeszcze nie ma, wyprobuj Vichy lub La roche - Posay zwlaszcza nowy Anthelios dry touch- ma znakomite wlasciwosci kosmetyczne.

      Usuń
    2. też lubię podkłady mineralne, ale mimo to używam osobno filtra, bo ochrona przed UVA jest dla mnie priorytetem. filtry nie są wcale aż takie straszne;) ja używałam już kilku które w minimalnym stopniu bieliły czy tłuściły. Warto wypróbować te, o których wspomina Ziemolina:)

      Usuń
  2. Dziękuję za ten wpis, okazuje się, że chyba niewłaściwie używam filtra chemicznego( Hyseac Uriage do cery tłustej), bo zawsze stosuje go po kremie nawilżającym SVR:/ także prowadzę kurację retinoidową, dlatego staram się nawilżać tak często jak to możliwe. Ehh chyba będzie trzeba to zmienić. Pozdrawiam serdecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze możesz spróbować filtra o nieco bogatszej konsystencji, wtedy być może w ogóle nie będziesz musiała dodatkowo stosować kremu nawilżającego i dylemat zniknie, a przy okazji zaoszczędzisz na jednym kremie;)

      Usuń
  3. Dziekuję za wpis, bardzo rzeczowy i pomocny:) ja używam tego kremu co Ty i już wiem żeby nie nakładać nic przed nim:)Jeśli chodzi o mnie to Twój blog jest superpomocny i doweidziałam się więcej niż od dermatologa, który tylko kiwa głową i mówi mmhhmm mmhm. dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Poniewaz filtry dzialaja okluzyjnie- posrednio rowniez nawilzaja. Latem nie nawilzam skory- filtr mi to juz zapewnia, poza tym staram sie unikac zbyt wielu warstw, natomiast zima i w trakcie atredermowania nakladam pod filtr krem nawilzajacy.
    Switny wpis jak zawsze podeszlas do tematu bardzo wnikliwie i rzeczowo:)
    buziaki

    OdpowiedzUsuń
  5. Wstyd się przyznać, ale do tej pory filtru używałam tylko latem. Dziękuje za uświadomienie:) Zauważyłam nawet, że mój filtr (mam SVR 50+)lepiej zachowuje się na mojej skórze teraz, niż latem i o dziwo wcale mi nie zakleja twarzy czego się bardzo obawiałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. większość filtrów takich jak Bioderma, LRP Vichy, SVR czy innych aptecznych marek to bardzo dobre kremy. Można znaleźć lekkie emulsje, które nie wytłuszczą nam zbytnio twarzy;)

      Usuń
  6. staram się wprowadzić do pielęgnacji jak najbardziej naturalne rzeczy,filtr ,który używam jest najmniej naturalny,zawiera silikony i inne "nie pożadane" składniki przez naszą skórę.Zatem nakładając bezpośrednio filtr na skórę,nasza cera ma bezpośredni kontakt z tymi wszytskim "złymi"składnikami,zawsze myślałam że nakładajac wczesniej krem nawilzajacy chronie skore przez zapychaniem itd..z jednej strony daję skórze naturalne dobra a z drugiej mam ją męczyć chemią zawartą w filtrach?gdzie mogę dostać nowy anthelios?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no niestety, według praw natury nasza skóra powinna się zestarzeć od słońca. Filtry mają nas przed tym uchronić, jednak zbyt naturalne nie są;) co do "złych" składników to ja akurat nie podchodzę do tego tematu zbyt rygorystycznie, używam kremów i fluidów z sylikonami, a moja skóra nie jest zapchana. a co do antheliosa to pewnie w każdej dobrze zaopatrzonej aptece, ja zazwyczaj kupuję w aptekach internetowych

      Usuń
    2. w takim razie serum z wit c tez nie powinno sie stosowac filtr?czytalam ze takie serum jeszcze wzmacnia dzialanie filtru..teraz nie wiem juz sama kiedy mam stosowac te wszytskie kremy nawilzajace na dzien,sera?skoro na wieczor stosuje kuracje antytradzikowa:( a jak myslisz czysty kwas hialuronowy (ja mam 2% z BU) moge mieszac z filtrem?

      Usuń
    3. ja stosuję filtr pojedynczo (na krem z filtrem jedynie podkład+puder), nie jestem ekspertem więc nie mnie rozsądzać co i jak powinno się robić - z tego co mi wiadomo witamina c dodatkowo chroni skórę przed działaniem promieni słonecznych, co nie jest jednoznaczne tym że wzmacnia działanie filtra. Z artykułów które czytałam wynika że każda substancja nakładana nawet na filtr w jakimś stopniu osłabia jego działanie. kierując się tą logiką 2% kwas hialuronowy zmieszany z filtrem również go rozcieńczy. Podejrzewam że nie ma idealnego wyjścia z tej sytuacji - albo najwyższa ochrona, albo dodatkowa pielęgnacja/ makijaż - w internecie nie raz czytałam, że wiele dziewczyn rezygnuje z podkładu po to by nie destabilizować filtrów, jednak mi bardziej zależy na tym żeby mieć makijaż;) więc też idę na filtrowy kompromis. wydaje mi się że przez większość roku, kiedy spędzamy czas w pomieszczeniach najwyższa ochrona nie jest nam aż tak potrzebna, więc bez sensu całkowicie rezygnować z serum czy kwasu hialuronowego - zwłaszcza jeśli na noc stosujesz kurację antytrądzikową, twoja skóra na pewno potrzebuje nawilżenia. ja osobiście się tym wszystkim tak bardzo nie przejmuję, w końcu starzenie to naturalny proces, a żeby uchronić się przed promieniami słonecznymi w 100% musielibyśmy zamieszkać w piwnicy. ja na szczęście pozbyłam się juz trądziku, więc serum, żel hialuronowy, oleje i kremy nawilżające stosuję na noc. jednak gdybym dalej miała trądzik i co noc stosowała jakiś preparat antytrądzikowy z pewnością bardziej zależałoby mi na mocnym nawilżeniu w ciągu dnia, nawet jeśli miałoby ono zmniejszyć działanie filtra

      Usuń
  7. A jakiego teraz używasz kremu nawilżającego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie używam aktualnie żadnego dodatkowego kremu nawilżającego na dzień - filtr mi wystarcza!

      Usuń
  8. Witaj, zostałaś przeze mnie otagowana ; )

    OdpowiedzUsuń
  9. hej:) mogłabyś mi doradzic w pewnej kwestii?
    Od ok.2 miesięcy używam zamiennie kw.migdałowy10% i kw.azelianowy-acnederm.Zauważyłam nie wielką poprawę (jedynie z koloru skóry jestem zadowolona),jak jedno miejsce sie zagoi wyskakuje nowa boląca gula:/ Mam dużo zaskórników na policzkach, z których tworzą sie bolące gule,przebarwienia po zagojonych wykwitach.Brakuje w mojej pielęgnacji peelingu.
    Czy dobrym krokiem będzie zakup w celu peelingu kw.migdałowego 40% z kw.kojowym ktory stosowałabym raz na tydzien?
    Czy za dużo już tych kwasów i za krótki czas stosowania kw.migdałowego i azelianowego aby ocenic działanie?
    Jedn osoba mi poleciła effeclar duo gdyż mam wiele zakórników ale czy jest sens teraz znowu zmieniać pielęgnację czy zostac przy tym co mam i poczekać?skóra sie nie zbuntuje na ciągle zmiany kwasów?
    Poza tym nie długo wiosna( mam nadzieję!!) i nie chciałabym cięższej artylerii kwasowej..
    Reasumując - dodać peeling kwasowy czy próbować nowych kwasów( effeclar duo)odstawiając dotychczas używane?

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobrze że natrafiłam na ten post , kiedyś przed nałożeniem filtru wcierałam w twarz krem z nivea.
    Bardzo ciekawy blog.
    + obserwuje ;)
    Zapraszam do mnie http://elena-blogg.blogspot.com
    Będę szczęśliwa jak pozostawisz po sobie komentarz;)

    OdpowiedzUsuń
  11. filtr tworzy bariere pomiedzy skora a sloncem i nie sadze aby musial wchodzic w reakcje ze skóra to jest jakas bzdura. Ale rowniez nei widze sensu w nakladaniu kremu na kremu jak kolezanka wyzej . Filtry same w sobie sa czesto nawilzajace i zawieraja emolienty . Pod nie mozna zastosowac serum z witamina c .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. filtry fizyczne tworzą coś w rodzaju bariery, która odbija promienie UV, a filtry chemiczne pochłaniają filtry UV - myślę że skoro dermatolodzy twierdzą, że filtry chemiczne wchodzą w reakcję ze skórą to nie jest to jednak taka znowu bzdura - mnie w każdym razie to przekonuje

      Usuń
    2. *promienie UV a nie filtry oczywiście

      Usuń
  12. Ojej krem ochronny plus krem nawilżający to na cerze tłustej musi strasznie wyglądać, ja próbowałam nakładać krem typowo do opalania pod podkład i wyszła tragednia. Obecnie stosuję Pharmaceris do cery tłustej i mieszanej o SPF 20 i jestem bardzo zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń

  13. zapraszam do mnie truskaweczkabloguje.blogspot.com ( nie obraze się za komentarz ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Stosowałam go kiedyś.

    Oczywiście dodaję do obserwowanych i zapraszam do siebie:)

    http://daariaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. czyżbys przestała prowadzić bloga? Ehh mam nadzieję , że nie bardzo mi się tutaj spodobało.. Jestem kosmetologiem i aż ciężko mi uwierzyć, że Ty nie. Mogę szczerze przyznać, ze zapewne nie jednej osoby po studiach wiedza jest mniejsza od Twojej po tym co przeczytałam tutaj na blogu... informacje w postach widac, że są sprawdzone i trafne :).

    OdpowiedzUsuń
  16. mnie an studiach uczyli, że najpierw filtr potem krem...

    OdpowiedzUsuń
  17. a czy ktoś orientuje się w następującej kwestii: chodzi o filtry mineralne w kremach, które pozostawiają na skórze białą powłokę - czy dodatek pigmentów (nadających lekko opalony kolor -jak we fluidach) do kremu przeciwsłonecznego opartego na filtrach mineralnych (dwutlenek tytanu i tlenek cynku) obniża jego ochronę?

    OdpowiedzUsuń
  18. mam pytanie troche z innej beczki :)) czy po nałożeniu filtru a pózniej pudru moze spryskac twarz woda termalną? Spryskuje ją po nałożeniu pudru, żeby ten lepiej stapiał się ze skórą ale czy w ten sposób destabilizuje jakos filtr? :P

    OdpowiedzUsuń


  19. Twój komentarz czeka na moderację.

    hej.chcialabym zapytac o cos..zakupilam wczoraj effaclar duo i effaclar k- czytalam ze oba kremy mozna stosowac naprzemiennie…tylko trzeba sie nawilzac miedzy czasie i nie zapominac o filtrach.Czytalam tez ze kosmetyki do walki z tradzikiem posiadaja skladniki ktorych uzywa sie d walki ze starzenie..czy te effaclar duo i k – tez mi pomoga w walce o mlodsza buzie(mam 29lat… i od roku tradzik tylko w okolicach zuchwy- ale jakos sie z nim uporalam -chyba- mam taka cicha nadzieje..-buzia narazie od2miesiecy jest bez krostek i wulkanow) czytalam tez o cudownym retinolu- a dokladnie o kremie z la roche posay redermic R-Chcialabym te kremy uzywac- tylko czy dobrze wiem- nie wolno na raz wszystkich- bo wszystkie zluszczaja, redermic r nawet ponoc mocniej…i tu moje pytanie- czy teraz moge pare razy w tygodniu uzywac effaclar duo i k naprzemiennie… a przez zime redermic R zeby sie mocnej zluszczyc- CZY TO BEDZIE PRAWIDLOWA PIELEGNACJA? Jestem tez w posiadaniu calego opakowania kremu 12% z kwasem migdalowym z pharmaceris..tez zluszcza- wiec moze darowac sobie wydawanie kasy na kolejny zdzierajacy krem LRP.Czy moge liczyc na twoja pomoc?bardzo bym prosila..(ps.skore mam mieszana) pozdrawiam serdecznie.agata

    OdpowiedzUsuń
  20. Kiedyś go stosowałam.
    Pozdrawiam.
    http://birginsen.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja wole kremy z filtrem to najprostsze roziwazanie a tak najbardziej to z Vichy. Polecam moja recenzje do przeczytania: http://coco-bebe.blogspot.com/2014/07/vichy-idealia-bb-creme-recenzja.html

    OdpowiedzUsuń
  22. A co z filtrami w tzw spray-u. Jeżeli ja nakładam filtr na czysta skórę później krem BB lub podkład, wychodząc z pracy tez po tych kilku godzinach chciałabym mieć ochronę myślałam że produkty typu:
    http://www.roseroseshop.com/en/wholesale/12500386-w-nature-republic-california-aloe-power-lasting-sun-spray-150ml-spf50-pa-x-10ea.html
    uratują mnie w takiej sytuacji. Co wy na to?

    OdpowiedzUsuń
  23. Przyznaję, że filtry stosuję sumiennie stosunkowo od niedawna i "pluję sobie w brodę" czemu dopiero się za to zabrałam. Teraz już wiem, że filtr to podstawa pielęgnacji i już nie wyobrażam sobie mojej kosmetyczki bez tego typu kosmetyku. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo wazny artykul o filtrach przeciwslonecznych! http://www.goodies.pl/blog/filtry-przeciwsloneczne-rozwiewamy-mity/

    OdpowiedzUsuń
  25. A mój dermatolog położył zdecydowany nacisk na to. żeby filtr był jak najbardziej zewnętrzną warstwą. Najpierw serum, potem, jeśli potrzebuję, krem, i dopiero na to filtr, najlepiej typu BB, żeby już nic na nie trzeba było (ja i tak muszę się trochę przypudrować, bo strasznie się świecę:) ).

    Pozdrawiam wiosennie,
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  26. Super post, naprawdę świetnie napisane!

    Zapraszam również do mnie kochana!

    http://loveshinny.pl/

    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  27. It was wondering if I could use this write-up on my other website, I will link it back to your website though. Great Thanks.
    Groupe Sanguin O

    OdpowiedzUsuń